Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Kampen om Elysée-palasset

Attentatene: Et scoop for Hollande

13 Janvier 2015 , Rédigé par Steinar Lindblom

Det mangler ikke på dem som mener at Frankrikes president er evneveik i utførelsen av sin gjerning.At president-dressen er for stor for ham. At han ikke vet hvor han skal gjøre av hendene sine.

Men håndteringen av to attentater på samme tid i Paris var glimrende.

Dagens blogg er ikke politisk korrekt. Snarere en film.

Det er vel kjent at en ulykke som rammer et land gir den styrende anledning til å vise at han/hun er på høyde med situasjonen. Eks.: Gerhard Schröder under voldsomme oversvömmelser i Tyskland, Obama under finanskrisen, Stoltenberg etter 22. juli.

Unntak: Georges W Bush som nøyde seg med å overfly de herjede områder i Louisiana etter orkanen Katrina i helikopter.

Katastrofer er en mulighet for statssjefen til å løfte seg betydellig i meningsmålingene.

Forsvarssjef og øverste ansvarlig både for politi og gendarmerie, general Denis Favier, er berömt i Frankrike for sitt mot og sin effektivitet. Han har personlig deltatt i front av operasjoner mot kaprede fly, bygninger og båter. Favier er en cool type som kunne ha hatt nok med ett attentat i Paris. Nå fikk han to samtidig.

Frankrike har en styrke som er spesialutdannet for slike operasjoner. Der ser de opp til general Favier og gjør alt for ham. Spesialstyrkene og alle andre enheter ble perfekt organsiert i et meget komplisert oppdrag.

President François Hollande visste at organiseringen og jakten var i de beste hender.

Hans meningsmålinger er så lave at Frankrike har aldri sett maken.

Denne filmen er ren fiksjon. Enhver likhet med scener vist på TV er tilfeldig.:

Elysée-palasset

Sjef medie-rådgiver (Monsieur M):- Dette er Deres øyeblikk, herr President

Presidenten med et smil: - Det vet jeg

Monsieur M: - Nå skal De vise nasjonen at De er en statssjef som har nivået inne

Presidenten: - Hva foreslår De?

Monsieur M: -Ikke bare sitt i Elysée-palasset. Nå går De til fots til nabobygget omgitt av livvakter, ingen ministre. Der er det forberedt et war-room hvor De tar plass ved et operasjonsbord og holder en kort, alvorlig tale til nasjonen. Vi andre sender ut meldingen om at De er gått dit for å ta "personlig ansvar for å lede operasjonen." Under spaserturen, som vil ta fire minutter, vil De ha en skog av kameraer foran dem. Finn et ganglag som er en verdig landets sjef for de væpnede styrker i en skjebnestund..

Presidenten: - Jeg vet ingen ting om gissel-operasjoner. General Favier har sikkert hendene fulle. Han vil ikke ha hverken tid eller behov for å prate med meg, når angrepene starter. Han er jo proff.

- Monsieur M; Det gjør ingen ting. Vi skal fotografere Dem i war-room, der De diskuterer og beveger Dem til og fra en telefon sammen med statsminister, innenriksminister, forsvarsminister og justisminister. Det er ikke nødvendig at De snakker med noen i den telefonen. Bare ta den av og til med en bekymret mine. Husk, De leder personlig operasjonene.

Presidenten: - Forstått

War-room

Monsieur M: - Herr President, Deres korte tale var perfekt. Man følte tyngden av det ansvar De har påtatt Dem .Man følte sterkt med presidenten. Flott! Og under spaserturen fikk De fire minutter på alle TV-kanaler der folk kunne studere Deres nådeløse besluttsomhet - ansikt, ganglag, flott! Og det som ikke var planlagt, men som jeg likte veldig godt - under marsjen brettet De opp ermene på frakken. Genialt! Meget symbolsk.

Presidenten: - Det var så lite jeg kunne gjøre

Elysée-palasset sødag kl 2130 etter fredsmarsjen :

Presidenten: - Quelle histoire !

Statsminister Valls: - Ja det var Camba som kom opp med idéen om en marsj i Paris.

Partiformann Cambadélis: - Jeg tenkte at med en president som sleper seg i gjørma på meningsmålingene, måtte vi gjøre et eller annet.

Valls: - Prefekten i Paris trodde på 100 000 demonstranter;

Presidenten: Ja, det var da jeg kom på idéen om statsoverhoder i marsjen.

Utentriksminister Fabius: - Jeg forklarte at det er umulig. Vi snakker om folk som har en agenda..

Presidenetn: - Men de kom.

Fabius: - Utrolig. Jeg tviler på at de kommer igjen, når neste attentat skjer i Berlin.

Valls: - Med en sånn forbløffende samling statsoverhoder - Obama var for vant med attentater til å ta den lange reisen - må jo presidenten gå kraftig opp på meningsmålingene. Alle ser jo lederskapet...Håndteringen er ikveld anerkjent i alle politiske leire.

Presidenten: - La oss håpe det. Skål ! Dette er en Bollinger 2012..

Valls ( ser på sin mobil) : - Prefekturet sier nå at 700 000 deltok i Paris, og med alle byer samlet demonstrerte 3,7 millioner og sa "nei til terrorisme".

Justisminister Taubira: - Det er en klar melding til verden om at Frankrike tar avstand fra terrorisme

Innenriksminister Cazeneuve: - Ja, hvis noen skulle ha vært i tvil.

Camba: - Det var jo først en liten idé... for å hjelpe presidenten...

Forsvarsminister Le Drian: - Og så tok det helt av ! Jeg mener, 700 000, det har jo aldri skjedd i Frankrikes historie

Monsieur M: - Min teori er at vi vil få se et kjempehopp på målingene etter dette. Jeg skyter på 8 prosent !

Presidenten: - La oss håpe. Takk til hele gjengen. General Favier gjorde jobben. Alle gjorde jobben. Demonstrantene idag hyllet og klappet for politifolkene som var på plass under marsjen. Det gledet meg. Jeg vet at kjøkkensjefen har forberedt noe ekstra ikveld. Bollingeren er fra det året Sarko gikk på trynet. Skål !

Monsieur M: - Unnskyld at jeg klinker på glasset. Men dette ligger meg på hjertet. Man må konstatere at vi ikke har all verdens resultater etter 3 år, Høyresiden ser på oss som duster og amatører. Men etter at alarmen gikk, mener jeg at vi har gjennomført det største PR-stuntet i fransk historie. At vi alle kan være meget stolte. Presidentens skål.

Presidenten: - Enig - fra idé til gjennomføring. Mitt kompliment til dere alle. Det vil komme posjerte østers før hjorte-sadelen.

Cazeneuve: - Jeg hadde fått plassert Sarkozy i tredje rad, slik De foreslo, herr President. Men prefekturet sier at han på no time ålte seg frem blant statsoverhodene i første rad og foran fotografene..

Presidenten: - Jeg har alltid sagt at den mannen, med sine spesialbyggede heler, har et kompleks.

Monsieur M: - Mine venner, før hjortesadelen og sagt kun innenfor disse vegger... en slik marsj - med rikspolitikere i front der mange avskyr hverandre, med statsoverhoder der flere ikke kan utstå hverandre, det er jo bare noen timer med et fiktivt bilde av nasjonal og internasjnal énhet. Marsjen tjener jo ikke til noe som helst for å unngå terrorisme. Annet enn at mordernes likesinnede blir enda stoltere av å tenke på hva en enkelt mann eller to kan utrette for å skape svære bøljer. For på mandag, hva har vi egentlig utrettet med denne marsjen?

Innenriksminister Valls: - Sannsynlig sosialistisk seier ved presidentvalget i 2017. Jeg drikker vanligvis Gul Enke, men denne Bollingern var utsøkt ikveld.

xxx

P.S. Etter denne middagen kastet målingsinstituttene seg over det franske folk. Første meningsmåling ga 5 poeng opp for presidenten og 7 poeng opp for statsministeren. Presidenten ligger dermed fortsatt 11 poeng under det laveste Sarkozy noengang havnet på.

Det vil komme flere målinger. I bransjen regner man med at det korrekte resultat nedfeller seg ca 10 dager etter en politisk hendelse. Folket må ha dekanterings-tid..D.S.

.

President Hollande på vei til The War Room

President Hollande på vei til The War Room

Partager cet article
Repost0
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article